25/8 St. Palais

25 augustus 2015 - Dax, Frankrijk

Inmiddels ben ik in het leuke stadje St.Palais aangekomen Vanuit Parijs de nachttrein naar Dax . Hilarisch: met vier mademoiselles en twee oudere dames in de "lady's wagon ". Drie lagen bedden boven elkaar. Gelukkig hadden de ouwetjes de onderste bedden,want zij moesten natuurlijk naar het toilet midden in de nacht. Bij het licht van de zaklantaarn hebben ze elkaars veters gestrikt en al giebelend de w.c opgezocht. Vanmorgen ben ik al vroeg opgestaan  , want een welopgevoede dame stoft zich 's morgens niet af , zorgt dat ze er frisjes bij loopt. Ondertussen had zich het landschap van  Frans Baskenland ontvouwd, heuvelachtig ,maisvelden, zonnebloemen,weiden met koeien ,het lijkt wel een beetje op het landschap van mijn geboortestreek Twente. In Dax moest ik lang wachten op de bus naar St. Palais en ik raakte in gesprek met Louis, die op weg was naar zijn woonplaats Brussel. Hij was twee weken hospitalero in St.Palais geweest. Hij was meubelmaker geweest , maar nu gepensioneerd. Hij vertelde mij dat hij een zoon had verloren door een bliksem inslag. En voordat we het wisten zaten we allebei te huilen. Later wel weer lachen, hoor! Gaat het dus soms zo op de Camino? Nu zit ik in de tuin van de refuge , wat vroeger een klooster is geweest van Franciscaner monikken, lekkere vijgen hangen hier in de boom! Morgen mijn eerste loopdag! Ook weer spannend!

1. Gerva:
    25 augustus 2015
    Ja.......je maakt wat mee onderweg. Op je eerste dag al zitten huilen ☺. Maar zonder gekheid, op zulke reizen maak je vaak bijzondere dingen mee. Moest wel lachen om jouw ouwetjes. Ik dacht dat je zelf met pensioen was gegaan.of prepensioen. ☺ Veel plezier morgen en succes. Liefs
  2. Wendy:
    25 augustus 2015
    Jemig, da's een goed begin... Belooft nog wat voor de rest van je reis ;)
    Maar zal best even heftig zijn geweest.
    Morgen maar lekker lopen met je hoofd in de wind! Veel plezier en geniet van alles wat je onderweg tegenkomt!
    En idd, ouwetjes?
  3. Jeltje Lijnberg:
    fijne dag morgen.
  4. Patricia:
    25 augustus 2015
    Hoi Marijke heel veel plezier sterkte en mooi weer voor de eerste dag!! Hier plenst het van de regen.
  5. Carin Delisse:
    26 augustus 2015
    Hoi Marijke,

Wat fijn dat de reis goed gegaan is. Leuk om je eerste verhalen te mogen volgen. Ik wens je alle goeds toe onderweg. Geniet van je tocht, de mensen die je ontmoet en al het mooie en goede wat je gaat ervaren. Ultreia en buen camino
  6. Joan Bakrude:
    26 augustus 2015
    He die Marijke...de kop is er af. Leuk de 1ste verslagen. Als ik bij jou in de trein zat had ik het niet droog gehouden met die oude besjes waarvan wij ook dicht in de beurt zijn.succes met lopen en weet zeker dat je leuke mensen zal tegen komen.
    dikke brassa en lees binnenkort wel weer een verslag.
  7. Ludwine van Winden:
    27 augustus 2015
    Dag Marijke,
    Ik wil je een hele fijne reis toe wensen en je nog bedanken voor alle goede tips over Noorwegen die ik van je ontvangen hebt.
    Het was namelijk super en veel aan je tips gehad.
    Geniet ervan en ik hoop dat je hele mooie ervaringen op doet.
    We denken aan je! xxx liefs Ludwine
  8. Yfke:
    29 augustus 2015
    Ha Marijke!
    Wat fijn jou zo te kunnen volgen!
    Zo wandel ik in gedachten eventjes mee :-).
    Knuffel van Yfke.
    En een berg positieve energie voor Marijke thuis
  9. Inge:
    1 september 2015
    Ha Marijke,
    Leuk je blog te lezen. Dan zie ik je lopen daar. Vind het stoer van je. Ik wens je veel wandelplezier toe met leuke contacten en mooie ervaringen.
    Marijke thuis wens ik ook een goede 'tocht' die hopelijk nog een tijd duurt.