Bij de Molina de Marzan

9 oktober 2015 - Sarria, Spanje

Beste lezers,

Het is wel een heel bijzonder leven zo onderweg. Ik zoek iedere dag naar veiligheid, een plek om te slapen, ik moet eraan denken dat ik eten bij mij heb, drinken ook en een stukje toiletpapier in mijn broekzak voor de noodgevallen . Veel is niet vanzelfsprekend en ik bof dat ik een goede uitrusting heb, geld , dat ik veel aardige en hulpvaardige mensen tegenkom. Maar aan sommige van mijn normen en waarden wordt aardig getornd. Binnen dat kader denk ik vaak aan de vluchtelingen. Zij zoeken hetzelfde als ik, maar wat ik heb en krijg, hebben zij vaak niet. En of ze het krijgen is ook maar de vraag.

Dan wandel ik nu al weer enige dagen in de zon door het groene Galicië . Over de heuvels door een landschap wat soms lijkt op Zuid Limburg , groene weiden , boomgaarden, kastanje- en walnootbomen . Over het erf van de boer waarbij het oppassen is dat ik niet in de koeienflots trap. En het ruikt heel landelijk , maar daar klaag ik niet over. Vandaag ben ik door Sarria gelopen , het startpunt van velen . Toch heb ik nog vel kilometers alleen gelopen zonder iemand te zien. Daarna liep ik langs een mooie Romaanse kerk waar een oud mannetje zat te stempelen. Als het toegestaan is in een kerk steek ik een kaarsje aan  . Maar nu ben ik op een prachtige  plek beland , een voormalige watermolen , waar een jonge vrouw een herberg heeft .Het is hier erg rustig, geen dorp in de buurt.  We zijn hier nu met 6 mensen uit Oostenrijk, Duitsland, Canada en ik uit Nederland . We hebben zo juist samen gekookt en gegeten. En daarna komen de verhalen  . Het is niet ver meer naar Santiago, een kleine week lopen de meesten nog, ik heb nog wat meer tijd : de 24 e vlieg ik terug naar Nederland.

1. Jeltje Lijnberg:
    10 oktober 2015
    Mooi, wat je innerlijk en uiterlijk allemaal tegenkomt en beleeft. zo heel anders dan het dagelijkse leven thuis. Geeft het jou ook het gevoel dat je je nu overal thuis kunt voelen?
    Heerlijk nog 2 weken. Ultreya. denk je dat je nog naar Finistere loopt? succes nog met je 2 weken, je houdt het vol, dat kun je.
    lies van Jeltje
  2. Heleen:
    11 oktober 2015
    Wat fijn Marijke dat je nu weer in de zon loopt. Dan ben je de regenachtige dagen weer gauw vergeten. Je vertelt mooi over je tocht. Soms zie ik bijna voor me wat je onderweg meemaakt. Heel bijzonder. En 24 oktober al weer naar huis! Dat heb je vlot gedaan allemaal. Ik heb veel respect voor jou. Liefs