De dag voor vertrek

23 augustus 2015 - Culemborg, Nederland

Hallo allen,

Morgen begint mijn reis naar Santiago de Compostella. Vroeger ondernamen pelgrims de reis vaak uit religieuze motieven , bijvoorbeeld om  Sint Jacob te vereren, om vergeving te vragen of als boetedoening. Nu ga ik ook het pad op dat velen voor mij al bewandeld hebben. Ik ga op weg om iets te zoeken en iets te vinden wat voor mij nu nog onduidelijk is. Ik ga onzekerheden tegemoet en ik moet leren om vertrouwen te hebben dat het goed komt. Ik hoop op gastvrijheid en hulp . Alles wat ik nodig heb zit in mijn rugzak, ik kies voor eenvoud en mogelijk zal ik ontdekken wat er echt toe doet . Deze reis is een metafoor voor de reis door het dagelijkse leven, dat begrijp ik goed. Maar ik vind het een unieke kans om stil te staan bij alles wat dat leven te bieden heeft.

Vandaag is er een afscheid, voornamelijk in gedachten , morgen afscheid van Marijke , die mij  het meest zal volgen. Dat alles is niet gemakkelijk. Maar ook relatief: eind oktober ben ik weer thuis.

Voor nu echter: Ultreia! (= voorwaarts.)