Roncevalles 28/9

29 augustus 2015 - Roncesvalles, Spanje

In refuge van Saint Palais waren maar weinig pelgrims en ik sliep op een kamertje alleen, na het ontbijt op pad naar de stele de Gibraltar, een punt waar drie pelgrimswegen bij elkaar komen. Ik had hele hordes pelgrims verwacht, maar ik zag er eerst geen. Wel viel mijn oog op een flinke heuvel in de felle zon en halverwege een pelgrim moeizaam omhoog klimmen.Nu ja, ik er maar achter aan , het was een aardige klus.Gelukkig veel bramen te plukken onderweg , lees uitrusten. Bovenaan de heuvel stond een herder met zijn schapen en hij vroeg mij of ik alleen aan het lopen was.Het voelde meteen niet zo prettig.Gelukkig heb ik twee stokken bij mij, een belager prik ik meteen in zijn buik.Op de top stonden een aantal ruisende platanen en een kapelletje : een heerlijke plek . En verder weer in de hitte. De hevels zijn hier nu wel iets hoger dan de Gulperberg. Tussen de middag was ik in Ostabat.  Goed gedaan ,Marijke! Uiteindelijk heb ik overnacht in de herberg met de Zingende Herbergier, dat was niet zo mijn bedoeling, maar ja, het was toch wel gezellig. Weer weinig gasten, ik sliep alleen op een kamer met acht bedden. Prachtig uitzicht en een fantastische zonsondergang en- opgang de volgende dag. Die dag was het 19 km. lopen naar Saint Jean de Port. Nu zitten sommigen van jullie al te rekenen: 19: 4 en een uurtje rusten is 6 uur lopen. Maar zo werkt dat niet hier. De heuvel vergen wel het een en ander. Soms lopen over asfalt , maar ook soms over steenslag. Verder is er veelt zien onderweg : een pasgeboren lammetje, mooie tuinen, oude boerderijen , boeren die het leuk vinden om een praatje te maken. Ook de juffrouw van de boulangerie zat verlegen om een praatje , bramen pukken, en een verse vijg aan een overhangende tak laat ik ook niet hangen .Soms kom ik een andere pelgrim tegen en dan wisselen we uit hoe we heten enz. Bovendien is het hier snikheet en dat vraagt ook om vaak uitrusten en drinken. Ik word van dat alles erg vrolijk en ik voel me onbezorgd.

1. Jeltje Lijnberg:
    29 augustus 2015
    ha, je bent goed op weg. leuk dat er veel te zien en beleven is en fijn dat je je onbezorgd voelt. ik zit hie aan de bramenjam.....en kook nu maiskolven. lekker.
  2. Wendy:
    30 augustus 2015
    Wauw, wat een mooie foto!
    Goed om te lezen dat je geniet van alles wat je tegenkomt en heerlijk kunt snoepen van wat de natuur je biedt...
    En die stokken zijn inderdaad handig om belagers op de vlucht te doen jagen haha.
    Zal ook best pittig zijn dat klimmen en dalen. Vooral met warm weer ook vermoeiend. Ik wens je dan ook veel succes verder en blijf genieten!
  3. Carin Delisse:
    Ha Marijke,

Wat fijn om te lezen daar het je goed gaat. Ook leuk om over plekken te lezen waar ik nog niet zo lang geleden gelopen heb. Heb het goed.

Buen camino
  4. Monique Dijkers:
    Hoi Marijke
    Wat een prachtige foto, ik zou zo met je mee willen lopen!!
    Het klinkt mooi hoe je door het Franse land loopt,wat je allemaal tegenkomt ik wens je heel veel succes en plezier toe.
  5. Heleen:
    31 augustus 2015
    Hoi Marijke, klinkt goed allemaal. Wat fijn dat je je zo onbezorgd voelt tijdens het lopen. Is de hitte wat uit te houden? Die maakt het natuurlijk wel extra zwaar. Ik wens je veel succes en hoop binnenkort weer wat van je reis te lezen.
  6. Brigitte:
    31 augustus 2015
    Super dat je dit onderneemt, Marijke.
    Leuk om je verslagen te lezen. Ik blijf je volgen.
    Veel plezier en veel succes.
  7. Fiet:
    31 augustus 2015
    Hallo Marijke, wat heerlijk om je verslag te lezen. Wij hebben dit deel van de wandelroute 2x gefietst: vorig jaar en dit jaar (toen we verder gingen vanaf St. J.P.d.P. en wat moesten 'infietsen'). Dus alles wat je beschrijft is herkenbaar. Groet en ja: ultreia.