In Belorado

11 september 2015 - Belorado, Spanje

Hallo allen,

Er zijn sinds mijn laatste verslag alweer vele dagen verstreken . Ik loop en ik loop en ik loop. In Logrono sliep ik in de Albergue , die hoort bij de Santiago kerk. Ik sliep opnieuw op een matras in een zaaltje met 20 anderen. Oud en jong, alles door elkaar. s'Avonds was er een gezamenlijke maaltijd en dat was heel gezellig. Logrono is wel een aardige stad met winkeltjes en  veel restaurantjes. De volgende dag naar Navarette, het was erg warm, maar uiteindelijk in Ventosa bij Albergue Saturnino beland, hartelijke ontvangst en een fijne plek, heerlijke patio. En steeds maar weer op weg, ik kom vaak dezelfde mensen tegen. In Najera  ben ik naar het klooster Santa Maria de Real geweest, hier liggen een aantal koningen en koningen van Navarra begraven. Hier staat ook de tombe van Blanca van Navarre , zij stierf in 1156 bij de geboorte van haar zoon. Te zien zijn bijbelse taferelen en de voorstelling van het sterfbed en de realistische weergave van treurende mensen. In het kloosterpand zijn prachtige boogtraceringen te bewonderen. Het was een mooie en interessante onderbreking. Na Najera liep ik voortdurend door velden met wijngaarden, zover ik kon kijken. Hier is de pluk nog niet begonnen . In Azofra in de gemeentelijke herberg kon ik lekker met de voeten in het water van een fontein, en ik trok er een beetje op met  een Deens meisje. Op weg naar Santo Domingo de la Calzada vertrokken we met een hele groep, Amerikanen , Canadezen, Zuid-Koreanen , Duitsers , ik als enige Nederlandse. Bij de kathedraal liep iedereen door maar ik ben er toch maar een kijkje gaan nemen. In de kerk verblijven een haan en een kip, naar aanleiding van een oud verhaal . Volgende keer verder over deze geschiedenis.

1. Ria:
    11 september 2015
    Hallo Marijke,
    tjonge jonge, wat een verhalen.
    Soms ben ik jaloers op je omdat je deze tocht doet. Vind ik heeel dapper en goed van je!
    Wat een belevenissen zul je voelen en meenemen.
    Dit keer was het je zin: ik loop, en ik loop en ik loop..... wat me het meest aansprak.
    Daar kan van alles achter schuilen waar ik nieuwsgierig naar ben, maar daar zullen we het thuis nog wel eens over hebben misschien.
    Ik wens je toe dat je rugzak lichter wordt en je hart voller! Goede reis verder en groetjes van de overkant,
    Ria
  2. Fiet:
    11 september 2015
    Hallo Marijke, gelukkig dat je de kathedraal binnen bent gegaan. Het verhaal van de kip en de haan is een belangrijke legende binnen de Jacobuslegendes. Dat moet je dus gezien hebben. Fantastisch dat die kip en haan nog steeds in de kathedraal zijn. Hoewel ik niet weet wat de Partij van de Dieren hiervan zal vinden. Goede camino verder.
  3. Jeltje Lijnberg:
    12 september 2015
    de haan en de kip is hetzelfde verhaal als die haan in Portugal. Loop loop loop nog maar fijn verder, het is heerlijk. dikke knuf voor jou.