De pelgrims

20 september 2015 - Hontanas, Spanje

Hallo allen,

De mensen die ik onderweg tegenkom, ja, hoe zal ik ze beschrijven? Vele nationaliteiten zijn vertegenwoordigd. Er is een grote groep Amerikanen ,Canadezen, Australiërs . Velen van hen zijn geïnspireerd geraakt door de film : The Way. Ook Zuid Koreanen zijn er veel.

Een ieder heeft zo zijn eigen motieven om te gaan. Sommigen zien het als een avontuur, als een sportieve prestatie, een culturele ontdekkingsreis , het begin van een veranderend leven. Weer anderen hebben religieuze motieven . Het is mogelijk om voor een voor een bepaalde manier van luxe te kiezen. Dan laat je je bagage vervoeren. Je slaapt in een prive Albergue , die van tevoren gereserveerd is . Je gaat eten in de bar of een restaurant. Het kan ook anders : velen laten het min of meer aan het lot over waar ze zullen slapen en eten. Voor mij zijn tot nu toe de Albergues Municipal en die ,die behoren bij een kerk ,het best bevallen.  Vaak zijn daar vrijwilligers , die een aantal weken alles draaiende moeten houden. Het zijn aardige , gastvrije mensen, die zelf meestal ook de Camino gelopen hebben.

Veel mensen gaan te voet naar Santiago, fietsers zijn er ook, ik heb een man met een ezel gezien , mensen te paard, pelgrims met honden. Maar het meest opmerkelijke stel is twee mannen , waarvan er een en blind en kreupel is. Het zijn Fransen en het zou mij niet verbazen als ze vanuit huis onderweg zijn.

1. Marijke Hoekstra:
    20 september 2015
    Lieve Marijke,
    Ook al hebben wij dagelijks contact, toch wil ik een keer op deze manier reageren op jouw reisverhalen. Ik weet dat het niet kan en je daar geen tijd en geen mogelijkheden voor hebt, maar het liefst zou ik willen dat je iedere dag zou kunnen vertellen over alles wat je meemaakt, ziet en ervaart. Het is zo fijn dat allemaal te lezen. Je zou nog veeeel meer mogen vertellen, wat mij betreft. Maar ja..... dat zal moeilijk gaan. Weet dat ik heel blij ben met alles wat je schrijft. En leuk (!) dat je nu meer foto's op je reisblog hebt gezet. Dank je wel. Veel liefs en tot morgen.
  2. Feija:
    21 september 2015
    Super Marijke. Je verhalen, je tocht door regen en wind en hitte.