Ponferrada

2 oktober 2015 - Ponferrada, Spanje

Hallo allen,

Eigenlijk ben ik niet meer in Ponferrada , maar ietsje verder al. Elke dag is weer een avontuur. Vooral vind ik het spannend waar ik terecht zal komen om te slapen . Na Astorga heb ik een zijweg genomen naar een klein dorpje : Castrillo de los Polvares, een mooi  dorpje met straatjes met kinderkopjes en oude huizen met overhangende balkons en daaraan bakken met rode geraniums . Er was geen pelgrim te bekennen , ook wel eens fijn . Het dorp leek bevolkt met oude mannetjes en vrouwtjes sommige in zwarte kledij. De rust was weldadig. Ik was er al vroeg en had ook al snel de Albergue Municipal gevonden . De deur zat op slot , maar er hing een briefje dat ik de sleutel kon halen in het huis met de trap naast de kerk. Zo gezegd, zo gedaan. Na het aanbellen kwam er een bejaarde señora , die ik duidelijk te zien uit bed had gebeld. Ik kreeg een heel verhaal in het Spaans waar ik geen touw aan vast kon knopen . Uiteindelijk werd het haar duidelijk dat ik in de Albergue wilde slapen. Daarop gebaarde ze dat ze zich ging aankleden. Haar man was ondertussen ook verschenen en samen liepen we naar de herberg. En toen kwam de aap uit de mouw : de Albergue  moest nog worden schoongemaakt . Mari ging boven poetsen en Francisco, die heel trots was op zijn naam: dezelfde als de paus , ging samen met mij de keuken opruimen . Ondertussen waren ze voortduren tegen mij aan het praten , maar ja....Ik begreep wel dat er geen winkel in het dorp was en dat de restaurantjes pas na 16 uur open waren . Ik heb mijzelf ingeschreven en een stempel in de credential gezet, want Francisco was zo bibberig dat hij dat niet kon doen . Na de schoonmaak liepen we samen naar hun huis terug, omdat ik het overnachten nog moest betalen. 5 euro. In de Albergue konden 8 mensen slapen, het was er super! Fijne douche , keuken met alles erop en aan . En wat een rust! De bakker kwam nog langs , dus ik had weer brood en cakejes. En ik heb uren op een bankje in de zon gezeten met uitzicht op de heuvels en de bergen in de verte. In vertrouwen had ik ook nog de sleutel van de Albergue meegekregen. Die nacht heb ik daar  alleen geslapen, de deur zat op slot, mij kon niets gebeuren.  Na Ponferrada loop ik nu in Galicië , ook fijn. Vandaag door wijngaarden , huisjes met  moestuintjes ernaast, appelboomgaarden , ik heb ook enorme pompoenen gezien . In de verte zie ik weer de bergen. Daar loop ik over twee dagen !

1. Jeltje Lijnberg:
    2 oktober 2015
    wat helemaal enorm genieten. dat heb je van harte verdiend.
  2. Fedde en Truus:
    2 oktober 2015
    Hallo Marijke
    Wat een prachtige verhalen allemaal, je maakt heel wat mee,zeg.
    Een bijzondere ervaring om deze tocht te lopen.
    Veel succes met je reis verder.
    Liefs,Fedde en Truus
  3. Wendy:
    4 oktober 2015
    Lekker zeg, een pelgrimsvrije dag en dan ook nog uren van de zon kunnen genieten, wat wil je nog meer!
    Even opladen voor het vervolg van je reis en de bergen, die liggen te wachten om door jou bedwongen te worden ;)
    Succes verder en blijf van die leuke verhalen schrijven, genieten wij ook een beetje mee!
    Liefs, Wendy
  4. Gerva:
    4 oktober 2015
    Nog even over Crux de Ferro waarvan ik heb begrepen dat je daar wat neergelegd hebt. Heel bijzonder hoor. Sowieso deze hele tocht. Wat is dat toch bijzonder om te doen en voor ons om dit allemaal te lezen. We reizen stukjes met je mee. Ik ben zo blij dat het tot zover allemaal gelukt is. Geniet fijn verder. Liefs
  5. Angela:
    Hoi Marijke,
    wat heerlijk om te lezen dat je overal zo van geniet!
    Hoe belangrijk is een dak boven je hoofd, een douchje, een bed en wat te eten!
    Geniet ervan Marijke!
    Groetjes Angela
  6. Kwak:
    5 oktober 2015
    Lieve Marijke,
    Ik volg je via de mail op de voet,leuk je verhalen te lezen.
    Voldoet het aan je jou verwachtingen wb beleving,innerlijke rust & tot jezelf komen? of is het meer afzien.
    Hoop het snel allemaal van je te horen,loop lekker verder en bereik je doel in alle tevredenheid. Liefs van mij (Kwak)
  7. Els:
    6 oktober 2015
    Dag Marijke,

Wat een mooi verhaal, je "conversatie" met het Spaanse echtpaar in Ponferrada. Ik zie het gewoon voor me als ik het lees. En dat zal inderdaad ook een weldaad zijn geweest die rust. Ik zie het terug in de mooie tegenlichtfoto van de muur met de luidklokken erin. Een heel goede voortzetting van je tocht gewenst,

Els